پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 10:19:43 AM
رضا فاطمی امین از وزارت صمت می رود؟

در حالی که گفته می شد دولت قصد دارد در جریان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها یک وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند، رئیس مجلس تلویحا این موضوع را تکذیب و از معرفی دو وزیر خبر داد.
بی اعتمادی به "امین"

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، محمدباقر قالیباف امروز در واکنش به تذکر نمایندگان درباره معرفی وزرای جدید به مجلس، گفت: دیروز با آقای حسینی (معاون پارلمانی دولت) صحبت کردیم و او گفت آنچه من درباره وزارت صمت به رسانه‌ها گفتم، معرفی یک وزیر نبوده و تیتر مصاحبه این طور انتخاب شده است؛ بنابراین بنا شد این صحبت اصلاح شود.

این اظهارنظر قالیباف در حالی بود که امروز برخی نمایندگان اعلام کردند اگر دولت در جریان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو وزیر (یکی برای بازرگانی و یکی هم برای صنعت و معدن) معرفی نکند، استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صمت را به جریان خواهند انداخت. در این بین، لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای رئیس به محض اینکه شما از تریبون مجلس اعلام کردید رئیس جمهور خواستار مهلتی برای استیضاح وزیر صمت است، ما کوتاه آمدیم، ولی استیضاح از بین نرفته است و پابرجاست. وی تاکید کرد: اگر دو وزیر معرفی نشوند من به عنوان یکی از استیضاح کنندگان خواستار اعلام وصول این موضوع هستم. این گفته نماینده مردم قزوین در حالی است که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت چند روز پیش اعلام کرد دولت قصدی برای تغییر وزرا ندارد. با توجه به این گفته جهرمی و همچنین شنیده ها مبنی بر معرفی یک وزیر در جریان تفکیک وزارت صمت، گمان می رفت فاطمی امین در وزارت صمت ماندگار شود، اما مواضع نمایندگان نشان می دهد خطر استیضاح همچنان وی را تهدید می کند. مجلسی ها قصد داشتند دو ماه پیش فاطمی امین را به دلایل مختلف به خصوص عدم تنظیم بازار خودرو استیضاح کنند، اما با درخواست رئیس جمهور و وساطت قالیباف، مهلتی دو ماهه به فاطمی امین داده شد. وی در این مدت سعی کرد مسائلی را که مجلسی ها روی آن حساسیت دارند حل کند و به ویژه تمرکز خود را روی موارد خودرویی گذاشت. مجلسی ها اصرار زیادی به ازسرگیری واردات خودرو و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا داشتند و وزارت صمت کم و بیش به این دو خواسته اهالی بهارستان تن داد هرچند نه به طور کامل.

وزارت صمت ابتدا به عرضه قطره چکانی خودروهای داخلی در بورس کالا رضایت داد و پنج شنبه هفته گذشته نیز سرانجام آیین نامه واردات خودرو را رسانه ای کرد. هرچند این دو اقدام وزارت صمت در راستای جلب رضایت نمایندگان مجلس برای خارج کردن فاطمی امین از زیر تیغ تیز استیضاح بود، اما ظاهرا مجلسی ها قانع و راضی نشده و بدشان نمی آید حالا که پای تفکیک وزارت صمت در میان است، فاطمی امین را به اصطلاح بیندازند.

اگر دولت دو وزیر در جریان تفکیک وزارت صمت معرفی کند، سه حالت بیشتر رخ نخواهد داد. نخست اینکه فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت و معدن معرفی و مجلسی ها نیز به وی رای اعتماد خواهند داد. حالت دیگر این است که فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت و معدن معرفی می شود اما مجلسی ها به او رای اعتماد نمی دهند و دولت مجبور می شود فرد دیگری را برای هدایت این وزارتخانه معرفی کند.

در نهایت حالت سوم نیز این است که دولت در راستای دور ماندن از تنش با مجلس و با این فرض که نمایندگان به فاطمی امین رای نخواهند داد، قید او را بزند و شخص دیگری را به عنوان وزیر صنعت و معدن معرفی کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا تلاش های خودرویی فاطمی امین وی را از زیر تیغ تیز استیضاح و فشار نمایندگان خارج خواهد کرد یا او سرانجام مجبور به ترک ساختمان خیابان سمیه خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین